رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد در بین خودروهای پژو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۳۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است و پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ میلیون تومان گران شده است.
افزایش قیمت خودرو در بازار
در این راستا افزایش قیمتها در بازار خودرو و در سومین روز هفته شدت یافته است به طوری که خودروهای پراید و پژو در ۲۴ ساعت گذشته شاهد افزایش قیمتها بودند.
رصد بازار خودرو حاکی از افزایش قیمت خودروهای پراید و پژو در بازار است به طوری که در بین خودروهای پراید موجود در بازار مدل ۱۳۱ آن در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۱۶۷ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.
در بین خودروهای پژو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۳۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است و پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت ۱۰ میلیون تومان گران شده است و در حال یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
ین میان، نکتهای که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته، وعدهای است که وزیر صنعت در برنامههای خود برای گرفتت رای اعتماد مطرح کرده بود: آن هم کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی. اما حالا پس از گذشت کمتر از ۴ ماه، فاطمیامین میگوید: اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده است. به گفته وی، تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است، ولی از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها وجود دارد.
او تاکید میکند: «این موضوع باعث میشود که میزانی گردش مالی در خودروسازی افزایش یافته و تا حدی از زیان آنها کاسته شود.»
این کارشناس اقتصادی متذکر میشود: بارها عرض کردهام که وزیر صنعت به جای وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و رییس کل بانک مرکزی قول مبارزه با تورم را در خودرو و بقیه کالاها دادهاند، در حالی که ریشه تورم در ایران، کسری تراز درآمد، هزینه دولت و انبساط پولی است.
زاوه تاکید میکند: «دولت نه در سال ۱۴۰۰ و نه در سال ۱۴۰۱ بنا دارد به سمت کوچکسازی و انقباض برود، بنابراین مسیر تورمی به طور قطع ادامهدار خواهد بود. حتی پذیرش برجام، فقط تاخیر کوتاهمدت در روند تورم است و در بازه زمانی کوتاهی مسیر تورمی باز میگردد؛ مگر آنکه دولت دست به کوچکسازی بزند.»
او یادآور میشود: «اصولا قیمت خودرو و سایر کالاها از تغییر ارز گران نمیشوند. نرخ ارز هم مثل خودرو و سایر کالاها از کسری مزمن بودجه و کسری درآمد بالا میرود. ارز فقط سیالیت بیشتری دارد و سریع واکنش نشان میدهد. بقیه کالاها سیالیت کمتری دارند و کندتر واکنش نشان میدهند. به همین دلیل تورم بخشی دلار هم که کم میشود، تورم کم نمیشود.»
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه میگوید: «سادهترین تعریفی که دولتمردان ایرانی از علم اقتصاد نمیدانند، رابطه علت و معلولی تورم و افزایش قیمت است؛ اینکه تورم عامل افزایش قیمت است، نه افزایش قیمت علت تورم.»
زاوه میافزاید: «همین موضوع را در دستور عجیب ایشان در درج قیمت تولیدکننده میبینید. جدولی غیرقابل اجرا که اصرار بر اجرای آن تنها به کمبود کالا و ممانعت توزیعکنندگان از فعالیت منجر خواهد شد.»
او با بیان اینکه در حوزه خودرو هم ایشان مسیر درستی را انتخاب نکرده است، میگوید: «نمیتوان در زمانی که کسری بودجه بسیار زیاد است و دولت اصرار دارد با مالیاتهای غیرقابل وصول بدون حذف بخشودگی و معافیت مالیاتی، هزینههای گزاف سازمانهای ناکارآمد و موازی را پرداخت کرد و قیمت کالاها را کاهش دهد.»
بیشتر بخوانید: «تولیدکنندگان محتوا میتوانند از ویدیوهای کوتاه در فیس بوک درآمد کسب کنند»