رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد قیمت های شرم آور در بازار خودرو هر روز یک مصدق مشخص و جدیدتر پیدا می کند و ظاهرا برای آن پایانی متصور نیست.
صعود چشمگیر قیمتها در بازار خودرو
قیمت های شرم آور در بازار خودرو هر روز یک مصدق مشخص پیدا می کند و در تازیه ترین نمونه، تویوتا کمری مدل 2014 با بیش از 30 هزار کیلومتر کارکرد با عدد باورنکردنی عرضه شده است.
فروش تویوتا کمری با مدل 2014 و قیمت 1 میلیارد و 620 میلیون تومان معادل بیش از 67 هزار دلار حقیقت شرم آور این روزهای بازار خودرو ایران است. درحالیکه قیمت تویوتا کمری مدل 2022 در بازارهای جهانی از 26,835 دلار تا 30,045 است.
فاطمی امین در شهریورماه اعلام کرد که تا پیش از پایان سال بازار خودرو را به سامان می کند، درحالیکه در 6 ماه اخیر بازار خودرو با 20 درصد افزایش؛ پیشتاز بازارها در افزایش قیمت بوده است.
وزارت صمت در بازار خودرو به انتظار و تماشا نشسته و کوچکترین حرکت عملی از خود نشان نداده است و به همین دلیل شاهد روزهای سیاهتری برای بازار خودرو کشور خواهیم بود. درحالیکه راهکارهای ساده و سریع النتیجه ای دارد.
کارشناس بازار خودرو متذکر میشود: «ماشین تورم اقتصاد هم با توجه به عدم کاهش هزینههای جاری و انبساط هزینههای غیرضرور فعال خواهد ماند و حتی شروع درآمد نفتی و میعانات و آزادسازی ارزهای کشور در کوتاهمدت و میانمدت، مشکل کسری بودجه را حل نخواهد کرد؛ مگر دولت سریعا اصلاحات ادارای گستردهای در کشور انجام دهد که کاملا دور از ذهن است.»
زاوه تاکید میکند: «برجام اگر دوساله یا مدتدار باشد، تاثیری در بازار نخواهد داشت و اگر هم تعدیل قیمتی رخ دهد، بسیار کوتاه و گذرا و ناپایدار است و روند تورمی در مدت کمی غلبه خواهد کرد.»
زاوه با بیان اینکه اگر برجام بیقید زمانی احیا شود، ولی در کنگره آمریکا به یک معاهده قابل احترام تبدیل نشود؛ شرایط متفاوت نمیشود، میگوید: «برای ورود سرمایه خارجی چه از غرب و چه حتی از چین، ضرورت دارد دورنمای سیاسی پایداری ایجاد شود. این دورنمای سیاسی باید تحریمناپذیری اقتصاد ایران در بازه زمانی بیش از یک دهه را تضمین کند تا سرمایهگذاران خارجی تمایل به ورود سرمایه به ایران داشته باشند.»
این کارشناس بازار خودرو میافزاید: «چنین پیمانی که احتمالا نیازمند حل و فصل مسائلی عمیقتر در روابط ایران و غرب است و باید یک فهم مشترک ایجاد شود، میتواند مشکلات جذب سرمایه در صنایع ایران را کمتر کند. ولی شرکتهای خودروسازی و البته خود دولت، بدهکاران بزرگی هستند.»
زاوه یادآور میشود: «میزان زیان واقعی و بدهی انباشت در خودروسازان چند برابر ارزش تاسیس آنهاست. بدهی جاری دولت هم بسیار سنگین و درصد بزرگی از تولید ناخالص داخلی شده که تاکنون با حفظ تورم دورقمی مستهلک شده است.»
او میگوید: «درواقع دولتها در ۵۰ سال اخیر هزینههای جاری را به صورت غیرمستقیم در قالب گرانی کالا از مردم تامین کردهاند. به همین دلیل همیشه دنبال مقصر گرانی در اصناف و تحار بودهاند تا انگشت اتهام به خودشان نباشد و در عین حال نیاز به پاسخگویی به افکار عمومی نداشته باشند.»
این کارشناس بازار خودرو تاکید میکند: «اگر دولت قصد جذب گسترده سرمایه خارجی و رشد اقتصادی داشته باشد، در وهله اول باید ساختار اداره کشور با تورم را تغییر دهد. شرکتهای خودروسازی با این تغییر رویکرد باید اعلام ورشکستگی کامل کنند که خود تبعاتی دارد.»
بیشتر بخوانید: «ریپل چیست و چرا با بقیه ارزهای دیجیتال متفاوت است؟»