دسترسی “بله” به اطلاعات شخصی کاربران، تا چه حد است؟ (دسترسی غیر مجاز پیام رسان بله)
اپلیکیشن بله یکی از اپلیکیشنهای داخلی جهت مشاهده صورتحساب بانکی شماست. همچنین در این برنامه علاوه بر مشاهده صورتحساب میتوانید مانند یک اپلیکیشن پیامرسان از آن استفاده کرده و تصاویر، ویدئو و پیامهای متنی بفرستید. علاوه بر آن میتوانید در کانالها و گروهها عضو شوید و از این طریق با دوستان خود در ارتباط باشید. اما اخیرا تصاویری از پیامهای خصوصی افراد منتشر شده که کاربران را راجع به حفظ حریم شخصیشان نگران کرده است. در ادامه این مطلب رسانه مدیاتی واکنش و بیانیه اپلیکیشن بله در این رابطه را بررسی خواهیم کرد.
بیانیه اپلیکیشن “بله” نسبت به درز اطلاعات پیامهای کاربران
اتفاق اخیر و منتشر شدن تصویری از صفحه کامپیوتر یکی از کارمندان اپلیکیشن بله که دسترسی او را به پیامهای کاربران نشان میداد، افراد را به شدت نگران کرده و این سوال را در اذهان ایجاد کرده است که آیا این اپلیکیشن اجازه قانونی دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را دارد یا نه؟ اصلا واکنش این اپلیکیشن به تصاویر منتشر شده از پیامهای شخصی افراد چه بوده است؟ در ادامه بخشی از بیانیه اپلیکیشن بله را میخوانیم:
“قبل از هر چیز همانطور که بارها خاطرنشان کردیم، امنیت و دادههای شخصی کاربران، جزو خط قرمزهای بله است و با تمام وجود از آن حفاظت کرده، میکنیم و خواهیم کرد. این موضوع در این بیش از ۷ سال که از عمر بله میگذرد، همواره مورد تاکید بله بوده است.
بله، به عنوان یک پلتفرم، مانند تمام پلتفرمهای دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداریها و حفظ امنیت، درباره فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند. از این رو طبق سند قوانین و شرایط استفاده از بله که در آدرس terms.bale.ai منتشر شده، برای کانالها و بازوهایی که به صورت عمومی در دسترس هستند، بله از الگوریتمهای خودکار برای آنالیز پیامها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده میکند. همچنین کاربران میتوانند در صورت مشاهده این موارد، گزارش آن را به بازوی پشتیبانی ارسال یا از گزینه “گزارش محتوای نامناسب” استفاده کنند.
در این حالت بله این گزارشها را بررسی میکند و در صورت تایید مجرمانه بودن آن، طبق قانون، برخورد لازم انجام میشود. لازم به ذکر است با گروههایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزه بررسی محتوا، مشابه کانالهای عمومی رفتار میشود.
آنچه در این تصویر از صفحه مانیتور منتشر شده، مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفا حاوی محتوای منتشر شده در کانالهای عمومی و گروههای بیش از ۱۰۰۰ عضو است که به صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار میگیرد. بدیهی است که اطلاعات خصوصی کاربران، آیدی و شماره فرستنده محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به عنوان خط قرمز بله، در حیطه این ابزار وجود ندارد و تنها محتوا به صورت بینام در آن وجود دارد.
مجددا تاکید میکنیم که حریم خصوصی کاربران خط قرمز ماست و با تمام وجود از آن حفاظت کرده و میکنیم و خواهیم کرد. همچنین بله حق قانونی جهت پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ میدارد.”
با توجه به این بیانیه درمییابید که چه دوست داشته باشید چه نه، چه رضایت داشته باشید یا نه، اپلیکیشن بله به پیامهای رد و بدل شده در کانالهای عمومی و همچنین گروههای بیش از ۱۰۰۰ عضو دسترسی داشته و تمامی پیامها توسط این برنامه رصد شده، میشوند و خواهند شد؛ که البته محدوده این رصد چیزی است که تا اینجای کار مشخص شده است. حال اینکه مشخص نیست کارمندی که به این پیامها دسترسی داشته، دارای چه سمتی بوده و حد اختیارات وی تا چه اندازه بوده است.
سخن پایانی
دریافتید که اپلیکیشن بله طبق گفتههای بیانیهاش، به پیامهای کانالهای عمومی و نیز گروهای بیش از ۱۰۰۰ عضو دسترسی داشته و پیامها کاملا رصد میشوند. این حقیقتی است که کاربران در دست دارند و با توجه به آن میتوانند از این پلتفرم با احتیاط بیشتری استفاده کنند یا استفاده نکنند.