بررسی خودرو تسلا مدل Y Long Range 2023
مدل Y تسلا از سال 2020 به فروش میرسد که آن را به جدیدترین مدل این برند تبدیل میکند. این مدل یک کراس اوور کوچک است که پلتفرم و پیشرانههای آن با مدل 3 مشترک است. در این مطلب، آزمایش یکی از محبوبترین پیکربندیها را برای مدل Y آوردهایم، موتور دوربرد دوگانه با فضای داخلی سفید و دارای 5 صندلی.
این برند پس از S، 3 و Model X آمده است و خط تولید این برند را به S3XY تبدیل کرده است. مدل Y، سنت تسلا را برای تعریف متفاوتی از خودروها با ارائه یک تجربه مالکیت منحصر به فرد ادامه میدهد. فرآیند پیکربندی مدل Y بیشتر شبیه به سفارش پیتزا است تا روش معمول خرید خودرو. فقط چند گزینه برای انتخاب وجود دارد و سپس مستقیماً به درگاه پرداخت میرسید. نسخههای سختافزاری محدود، تولید را ساده میکند و هزینههای تولید را کاهش میدهد.
مدل Y محبوبترین خودروی جهان برای سه ماهه اول سال 2023 بود، و به نظر میرسد فروش این کراس اوور برقی به طور تصاعدی رشد میکند. در مجموع، تا کنون بیش از 750,000 مدل Y از کارخانههای تسلا در سراسر جهان برای 3 سال تولید آن خارج شدهاند.
تسلا مدل Y، در یک نگاه
ابعاد: 4750 × 1920 × 1624 میلیمتر، فاصله بین دو محور 2890 میلیمتر.
پیشرانه تست شده: دوربرد دو موتور – AWD 378 کیلووات (514 اسب بخار)، 493 نیوتنمتر، ظرفیت کل باتری 82 کیلووات ساعت.
سایر پیشرانهها: SR+ RWD – RWD، 255 کیلووات (347 اسب بخار)، 340 نیوتن متر، ظرفیت کل باتری 60 کیلووات ساعت.
شارژ: حداکثر 250 کیلو وات DC، 10-80٪ در 30 دقیقه. نوع 2، 11 کیلو وات AC
برد: 565 کیلومتر WLTP (531 کیلومتر EPA)
وزن: 2056 کیلوگرم بدون بار
سایر ویژگیها: Auto pilot، سوپرشارژر، بهروزرسانی OTA، تک صفحه نمایش مرکزی.
واضح است که چرا مدل Y تا این حد موفق شده است؛ قیمت بسیار رقابتی، تجربه چند رسانهای درجه یک و تعدادی از آپشنهایی که برای راحتی تعبیه شدهاند، دقیقاً همان چیزی است که اکثر خریداران به دنبال آن هستند. مدل Y به شدت از فلسفه مینیمالیستی استفاده میکند، که درک طراحی و چگونگی استفاده از آن را آسان میکند.
نمای خارجی
طبق طراحی معمول خودروهای تسلا، بدنه مدل Y با خطوط صاف و منحنیهای روان مشخص میشود. بین صدها هزار دستگاه فروخته شده و بیمیلی تسلا به تغییر طراحی، بدنه آیرودینامیک خودروهایش دیگر مانند چند سال پیش شور و هیجانی را ایجاد نمیکند.
بدیهی است که یک شکل ساده همیشه طرفداران خود را در دنیای امروزی طراحیهای بیش از حد اغراقآمیز خواهد داشت، اما زمان آن فرا رسیده است که تسلا کمی ظاهر مدلها را تازه کند. چیزی که در مورد مدل 3 جدید با نام Project Highland و به طور چشمگیرتر، با Cybertruck انجام میشود.
دید از پنجره جلو به دلیل عدم وجود اجزای اضافی، بسیار خوب است. ظاهر مدل Y نیز مانند بقیه خودروها براق است و طراحی بسیار مینیمالیستی دارد. یک دریچه بزرگ در پایینترین قسمت سپر وجود دارد که توسط دو دریچه کوچکتر در هر طرف احاطه شده است، که چراغهای مهشکن را نیز در خود جای دادهاند. اینها تنها عناصر قابل توجه در قسمت جلوی خودرو هستند.
چراغهای اصلی زیبا هستند و به خوبی در طراحی قسمتهای دیگر گنجانده شدهاند. برخی از مدلهای برد بلند دارای واحد LED Matrix هستند که نسبت به مدلهای معمولی بیشتر میدرخشند. طبق اطلاعات رسمی شرکت، این چراغها نور را 12٪ در مقایسه با LEDهای معمولی افزایش میدهند.
جلوپنجره جلوی مدل Y در مقایسه با خطوط بدنه در قسمت پایینی صافتر قرار گرفته است. از طرفی، این دلیلی است که مدل Y در داخل بسیار جادارتر از مدل 3 است. نسبتها و طراحی کلی در هر دو خودرو مدل Y و 3 یکسان است و مدل Y با فاصله 167 میلیمتری از سطح زمین، فاصله بسیار کمی از سطح زمین دارد. این مقدار برای یک کراس اوور زیاد نیست.
دستگیرههای درها برای اهداف آیرودینامیکی روی در قرار گرفتهاند. به این معنی که برای باز کردن در، ابتدا باید دستگیره را از طرف دیگر فشار دهید و سپس بکشید. کمی طول میکشد تا به آن عادت کنید و مطمئنا راحتترین راه حل نیست، اما عادت کردن به آن ارزش دارد.
تسلا مدل Y با دو مجموعه چرخهای مختلف در اندازههای 19 یا 20 اینچی ارائه میشود. مدلهای قبلی برد بیشتر و سواری کمی نرمتر را ارائه میدهند، در حالی که مدلهای 20 بزرگتر، ظاهر بهتر و پایداری در سرعت بالا را بهبود میبخشند. هر دو گزینه برای چرخها ارائه میشوند تا در هنگام رانندگی ، راندمان قابل توجه و بهتری داشته باشیم.
دیفیوزر عقب از پلاستیک مشکی ساخته شده است تا ظاهری مستحکمتر داشته باشد که در اطراف خودرو ادامه دارد و قطعاتی از قوس چرخها، رکابهای جانبی و سپرهای جلو و عقب را میپوشاند.
بیشتر بخوانید: فراخوان بیش از 2 میلیون خودرو تسلا در ایالات متحده
نمای داخلی
وضعیت تناسب و پرداخت در مقایسه با مدلهای قدیمیتر تسلا، بسیار بهبودیافته است، با این حال مواد به کار رفته هنوز از بهترین متریال نیستند. یک قدم بزرگ روبهجلو، فقدان مطلق کرک، سروصدای اضافه و جیرجیر است. کیفیت ساخت به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
مدل Y را میتوان با یکی از این دو حالت سفارش داد: چرم سفید و نقرهای یا چرم مشکی و تریم چوب. نقطه ضعف آن این است که رنگ سفید، لکهها را نشان میدهد و برای حفظ ظاهر خوب باید به طور منظم تمیز نگهداری شود.
با قدم گذاشتن در داخل مدل Y، راننده با فضای داخلی مینیمالیستی و فرمانی ساده مواجه میشود. هیچ داشبوردی وجود ندارد. سمت چپ چشمکزن و برف پاککن در شیشه جلو به چشم میخورند، در حالی که سمت راست انتخابگر دنده تعبیه شده است.
خود فرمان تنها دارای دو دکمه و لوگوی غولپیکر تسلا است. این دکمهها با کمک نمایشگر مرکزی اکثر تنظیمات داخل خودرو را کنترل میکنند که باعث کاربرد ساده و قابلیت استفاده عالی از امکانات میشود. با رویکرد مینیمالیستی، همه درها دارای باکسهای عمیقی هستند که به راحتی میتوانند بطریهای بزرگ آب و برخی از خوراکیها را در خود جای دهند.
صندلیهای عقب مدل Y بسیار جادار هستند و به خاطر قوس سقف شیبدار آن، فضای باز بسیاری برای سرنشینان وجود دارد. فضای پا نیز مشکلی ندارد زیرا صندلی به اندازه کافی بلند است تا سرنشینان صندلی عقب مجبور نباشند در وضعیت نامناسبی با زانوهای تا شده بنشینند.
یک ویژگی جالب این است که هر 3 صندلی عقب را میتوان گرم کرد. با این حال، هیچ کنترلی برای آن به جز صفحه وسط جلو وجود ندارد، بنابراین اگر در پشت مدل Y سوار میشوید و سردتان میشود، باید از یکی از جلوییها بخواهید تا گرمکن صندلیتان را برایتان روشن کند. به جز دو خروجی USB-C در پشت دسته جلو، هیچ ویژگی دیگری برای صندلیهای عقب وجود ندارد.
تجربه رانندگی
با اینکه این خودرو اسپرت نیست، اطلاعات جاده را به خوبی به راننده منتقل میکند و رانندگی را بسیار ایمن میکند. فرمان نرم است و بسیار سبک به نظر میرسد، اما بیش از حد تند و سریع نیست. سیستم تعلیق به خصوص با لاستیکهای 20 اینچی سفت است، اما نه آنقدر سفت که آزاردهنده شود. با این حال، اگر تجربه رانندگی نرمتری را ترجیح میدهید، انتخاب مدلهای 19 اینچی ممکن است تصمیم هوشمندانهتری باشد.
مدل Y فاقد سیستم تعلیق یا فرمان تطبیقی است، به این معنی که همیشه یکسان است. این یک ویژگی خوب برای استفاده روزانه است و سواری به هیچ وجه شما را آزار نمیدهد.
مدل Y به عنوان یک وسیله نقلیه کاملاً الکتریکی با باتری بزرگ، کمی بیش از 2000 کیلوگرم وزن دارد. این مسئله را میتوان در حین رانندگی احساس کرد و هنگام پیچیدن یا ترمز شدید باید به این نکته توجه کنید. با وجود اینکه مرکز ثقل نسبتاً پایین است، مدل Y بسیار به گوشهها میپیچد و متمایل میشود.
شتاب و ترمز
تسلا مدل Y Long Range برای اکثر افراد به اندازه کافی سریع است، با این حال به اندازه نوع عملکرد آن سرعت ندارد. سرعت را بدون هیچ هشداری افزایش میدهد، اما در نهایت به سرعتسنج نگاه میکنید و متوجه میشوید که مدتهاست از حد مجاز فراتر رفتهاید.
مدل Y که برای خودروی آزمایشی داشتند، شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 5.2 ثانیه انجام داد که کمی کندتر از آنچه سازنده اعلام کرده است، بود.
توقف برد بلند مدل Y با وزن بیش از 2 تن، کار آسانی نیست. خوب عمل میکند و از سرعت 100 کیلومتر در ساعت تا توقف در 38 متر (125 فوت) توقف میکند، که برای چنین وسیله نقلیه سنگینی خوب است، اما برای یک کراس اوور مدرن ایدهآل نیست.
مصرف
مدل Y از باتری خود به خوبی استفاده میکند و حداکثر برد را ممکن میسازد. آزمایشات مربوط به این خودرو در دمای محیط 38 درجه سانتیگراد با تهویه مطبوع انجام شد و همچنان به نتایج عالی دست یافتند. در کمترین سرعت، مدل Y به قدری انرژی مصرف کرد که با خودروهای الکتریکی بسیار کوچکتر مطابقت داشت.
سرعت شارژ
تسلا مدل Y Long Range میتواند تا 250 کیلو وات شارژ شود. مدل آزمایشی در حین آزمایش توانست تنها تا 170 کیلووات برسد، زیرا باتری آن به کمترین حالت شارژ خود نرسید، اما مالک اطمینان داد که در صورتی که شرایط مطلوب باشد به پتانسیل کامل میرسد.
سخن پایانی
تسلا مدل Y یک کراس اوور عالی برای افرادی است که به یک همراه قابل اعتماد و قابل استفاده روزانه نیاز دارند. قدرت فوقالعاده و عملی بینظیر را نسبت به قیمت خود ارائه میدهد. مدل Y با ارائه طراحی ساده در داخل و خارج، همراه با فضای زیاد و مجموعهای از ویژگیهای محدود که به خوبی کار میکنند، دید مینیمالیستی شرکت را کاملاً به تصویر میکشد.