چرا Adobe طراحان وب را ناامید می کند؟
بیایید در ابتدا نگاهی به تاریخچه روابط پیچیده ادوبی با وب بیندازیم.
در حالی که ادوبی کنترل خود را بر بازار نشر چاپی مستحکم میکرد، دنیای کاملاً جدیدی از انتشار شکل میگرفت؛ اینترنت. در دهههای 90 و 00، گوگل، جستجوی وب و تبلیغات آنلاین را در دستور کار قرار داد. نتاسکیپ، سافاری و اکسپلور جنگ مرورگرها را کنار گذاشته بودند.
اما به نظر میرسید که Adobe تا حد زیادی به اینترنت بیعلاقه است. بله، در سال 1999 برنامه وب بسیار محبوب GoLive را خریداری کرد و یک یا دو دور توسعه LiveMotion را آغاز کرد. اما هر دو بعداً توسط Adobe رها و به فراموشی سپرده شدند.
بیش از نیم دهه گذشت، و سرانجام در سال 2005 Adobe بزرگترین رقیب خود Macromedia را خرید. با اینکار Dreamweaver، Flash، Director، Fireworks و دیگران را به ارث برد. بار دیگر، در سالهای بعد، ادوبی اکثر آنها را یا نابود کرد یا متوقف کرد.
مرگ فلش
ادوبی با خرید Macromedia هم افزونه Flash و هم افزونه Director’s Shockwave را به ارث برده بود. در سال 2011، Flash 99 درصد و Shockwave 41 درصد پایه نصب شده داشتند. آنها با هم نشاندهنده کنترل کامل اینترنت برای بازیها، تعامل، بهرهوری و حتی طراحی وب همه جانبه بودند. با این حال، پس از درگیری بین استیو جابز و ادوبی بر سر فلش، ادوبی به سادگی هر دو Flash و Shockwave را خاموش کرد و از کنترل گسترده خود بر روی وب دور شد.
چرا به نظر میرسد Adobe چنین بیزاری از وب دارد؟
از بین رفتن فلش، حفره بزرگی در عملکرد اینترنت ایجاد کرد، زیرا HTML5 هنوز به طور واقعی جایگزین قدرت فلش و اکشن اسکریپت آن نشده بود. بدین صورت، حفره بزرگی در خط نرمافزار وب ادوبی ایجاد کرد.
بیشتر بخوانید: بهترین چت بات های هوش مصنوعی 2024
وارد شدن muse
تا سال 2012، ادوبی بسیاری از برنامهها را حذف کرده بود و آماده بود تا Creative Suite را نابود کند. بنابراین به عنوان اغوای مشتریان برای انتقال به Creative Cloud، ادوبی برنامهای را ارائه کرد که میدانستند همه میخواهند: ADOBE MUSE، برنامهی طرحبندی/انتشار وب «بدون کد» برای طراحان صفحات سنتی. پس از چند سال مشکل و بازنویسی، Muse شروع به عمل به وعدههایش کرد. طراحان توانستند وبسایتهای زیبا و فوقالعاده قدرتمندی را بدون نیاز به کد تولید کنند.
ادوبی تعهد واقعی خود را نشان داد و به ثمر هم نشست. Muse بازار بزرگی از پلاگینها و قالبها را بهوجود میآورد؛ از جمله خدمات حرفهای مانند Shopify و MailChimp که با Muse یکپارچه شدهاند. از سال 2014 تا 2017 محبوبیت آن افزایش یافت و میلیونها وب سایت Muse را ایجاد کرد.
در Muse، ادوبی یک برند برای موفقیتی که همیشه در حوزه وب به آن نیاز داشت، پیدا کرد و کاربران هم واقعاً عاشق این برنامه بودند. افسوس که همه چیزهای خوب میگذرد!
افول و سقوط muse
برای پشتیبانی از Muse، ادوبی میزبانی وب «Business Catalyst»، سرورهای وب Adobe TypeKit، خط برنامههای وب «Edge» را راهاندازی کرده بود. Plus Flash/Director نیز قادر به ساخت اپلیکیشنهای موبایل و دسکتاپ بودند.
اما در سال 2018، در اوج موفقیت Muse، ادوبی Muse را در وضعیت «پایان کار» قرار داد. دیگر هیچ ارتقا یا رفع اشکالی صورت نگرفت. هیچ دلیل موجهی برای چرایی آن ارائه نشد و هیچ گزینه جایگزینی هم ارائه نشد.
این زمانی بود که مشتریان خشمگین شدند. طومارهایی با دهها هزار امضای کاربر نوشته شد که از ادوبی خواستند تا در Muse تجدید نظر کند. هزاران نفر در تالارهای گفتگوی وب شکایت کردند که چگونه کل تجارت خود را بر مبنای Muse بنا نهادهاند و چگونه قطع کردن Muse به تجارت آنها پایان میدهد.
پنج سال از پایان توسعه Muse میگذرد (و به طرز شگفتانگیزی هنوز وبسایتهای فوقالعاده و کاربردی را ارائه میدهد). این برنامه هنوز هم برای کسانی که هزینه کل اشتراک Creative Cloud را پرداخت میکنند، در دسترس است. بسیاری فقط برای دسترسی به Muse بیش از 700 دلار در سال پرداخت میکنند! چرا؟ زیرا در حالی که به نظر میرسید ادوبی آن را درک نمیکند، مشتریانش متوجه شدند که Muse چقدر بهتر از رقبا است؛ البته برای طراح غیربرنامه نویس. مشتریان ادوبی در دهه 2010 متوجه شدند که داشتن همان سه گانه هنر/گرافیک/انتشار چقدر مهم است.
هر سال ادوبی سیستمهای پشتیبانی Muse را از بین میبرد. کاربران پشتکار داشتهاند و راههایی برای ادامه کار بیشتر ویژگیها پیدا کردهاند. هنگامی که Muse پس از انتخاب فرمان FTP UPLOAD شروع به از کار افتادن کرد، کاربران Muse راه حلی پیدا کردند و آن را در انجمن Muse Facebook خود به اشتراک گذاشتند.
در بهار 2023 ادوبی کار غیرقابل تصوری را انجام داد: سرورهای TypeKit خود را خاموش کرد و بدون اخطار، همه سایتهای Muse در سراسر جهان، تمام فونتهای سفارشی را از دست دادند. فروتیگرز به هلوتیکا تبدیل شد. راه حل دیگری پیدا شد و طولی نکشید که سایتهای Muse دوباره به جای آن از فونتهای گوگل استفاده کردند!
سپس در اوایل دسامبر 2023، کنترل کیفیت کاهش یافته Adobe، دوباره مورد حمله قرار گرفت. پس از ارتقا، Muse قادر به راهاندازی کامل در مک یا ویندوز نبود. صرف نظر از این، ما شاهد خواهیم بود که کاربران به محض یافتن گزینههای بهتر و شرکتهایی مانند Affinity، که مجموعه کامل خود را بدون انقضا با یک بار پرداخت 165 دلاری ارائه میدهند، muse را کنار گذاشته و از بسترهای دیگر استفاده میکنند.