یک حقوقدان: تمام تبلیغ کنندگان کوروش کمپانی مسئولیت حقوقی دارند
به گزارش رسانه مدیاتی، یک حقوقدان در گفتگو با سایت خبری «خبرآنلاین» اعلام کرد که همه کسانی که برای کوروش کمپانی تبلیغات کردهاند، مسئولیت حقوقی دارند. یعنی میتوان آنها را به علت واردآوردن ضرر و زیان، تعقیب حقوقی کرد.
رسانهایشدن ماجرای فرار مدیرعامل کوروش کمپانی، علاوه بر برانگیختن خشم عمومی نسبت به عملکرد این شرکت، بیش از هرچیز انگشت اتهام را به سمت مبلغان شیوه کسبوکاری این ماجرا گرفت. مبلغانی که بیشترشان اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی و سلبریتیهایی بودند که در میان افکار عمومی محبوبیت نسبتاً بالایی داشتند. «امید سلیمی بنی»، حقوقدان درباره مسئولیتی که بر عهده این افراد است، توضیح داد: «واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کردهاند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی میشود بهطرفیت آنها هم دادخواست داد و یک راه آن است که میتوان سلبریتیها یا صداوسیما را بهعلت واردکردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.»
بیشتر بخوانید: طرح پانزی Ponzi چیست؟
به گفته سلیمی بنی برای تبلیغات در تمامی پلتفرمها قوانین مدونی وجود دارد، بااینحال رسانههای جریان غیراصلی خبر، شبکه های اجتماعی و پیامرسانهای موبایلی به مقررات وضعشده برای تبلیغات اعتنایی نمیکنند. او در این باره توضیح داد: «مثلا برخی از این مقررات میگوید تبلیغات در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، کاملاً تابع قوانین و مقرراتی هستند که بهصورت عمومی درباره تبلیغات وجود دارد. این قوانین و مقررات عمومی درباره تبلیغات در صداوسیما، فضای مجازی، روزنامهها و سایر رسانهها تصویب شدهاند که آنها هم بعضاً کمتر رعایت میشود.»
«وقتی پلتفرمی فیلتر میشود، از حیطه نظارت خارج است»
نکته دیگری که این حقوقدان به آن اشاره دارد، این است که وقتی یک شبکه اجتماعی فیلتر میشود، نظارت روی آن ممکن نخواهد بود. شاید بتوان این نکته را نیز یکی دیگر از مشکلات ایجادشده توسط فیلترینگ دانست. سلیمی بنی در ابن باره توضیح داد: «وقتی شبکه اجتماعی فیلتر میشود، از حوزه نظارت قانونی خارج میشود و وقتی از حوزه نظارت قانون خارج شد، میتوان گفت هر فعالیت تبلیغاتی در آن مجرمانه است. پس شما چند میلیون مجرم و متهم دارید که از این شبکهها با تبلیغات خود بهصورت حلال اما غیرقانونی، ارتزاق میکنند و عملاً میگویید همه آنها متهم و مجرم هستند، یعنی با این سیاستگذاری و فیلترینگ گسترده، قانون را بیاثر کردهاید.»
به گفته او طبق قانون مسئولیت مدنی درصورتیکه تبلیغات یا اقدام هر رسانه یا سازمان مانند صداوسیما بهکسی ضرر و زیان قابل اثبات وارد کند، میتوان بهطرفیت او دادخواست حقوقی داد.
درسته مسئولیت دارند اما تبلیغات همیشه قرار نیست واقعیت رو بیان کنه. کسی که تبلیغ میکنه برای سود و منفعت شخصی اش اینکار رو میکنه و مخاطب میتونه اعتماد کنه یا نکنه.
اینکه به طمع سود ، ضرر کنی و بندازی گردن مبلغ ، بهانه است و درست نیست !
صدا و سیما میلی هم هزار تبلیغ پوچ و بیخود میکنه فقط برای سود خودش !
کاندیدای نمایندگی مجلس و رئیس جمهوری هم هزار حرف و وعده پوچ و توخالی میدن و میلیون ها نفر رو فریب میدن فقط برای منفعت شخصی شون !
مخاطب باید درک و شعور داشته باشه و به بلوغ ذهنی و عاطفی رسیده باشه !
شگرد کلاهبردارها همیشه همین بوده، استفاده از تبلیغات !
ما هم که ببو! چاقو سالهاست دسته خودشو نمیبره!
بهترین کار ممکن، باید بیشتر از ضرری که مردم کردند ازشون بگیرند تا با این کمپانی های پانزی همکاری نکنن ! البته ای کاش پولی که میگیرن ازشون را به کسانی که ضرر کردن بدن 🙁
سوال پیش میاد:
اون زمانی که طرف به خاطر همین تبلیغات گوشی 30 میلیونی رو 20 میلیون خریده بوده و سود کرده
اومده بگه که حالا که من سود کردم درصدی از سودم رو با تبلیغ کننده شریک بشم که حالا که ضرر کرده ضررش رو از تبلیغ کننده میخواد!!!؟
شما توی بورس هم که شرکت میکنی توی سود و ضررش شریک میشی و نمیتونی از بورس به خاطر ضررت شکایت کنی!
تازه شما توی بورس با طرف قرارداد میبندی (که مسلما توی تبلیغات شما قراردادی با طرف مبلغ هم نمیبندی که بتونی به واسته قراردادتون از طرف شکایت کنی!)
تلویزیون هم تبلیغات گسترده ای بابت پدیده شاندیز و بزرگ کننده و کوچک کننده و ریزش مو و پوست انجام داده که خیلیاشون کلاه برداری بودند و واقعی نبودند!
آیا کسی از تلویزیون شکایتی کرد!؟
اگر هم شکایتی میکردید به شما خسارتی پرداخت میشد!؟
مشکل اینجاست که ما مردم از همه انتظار سود رسانی به خودمون هستیم و توی سود میخواهیم شریک باشیم ولی توی ضرر خیر!
یک سوال شما مطمین هستی که این کمپانی پانزی بوده؟
درود، فرآیندی که پیاده شده، مشابه ساختار پانزی هست، لزوما نیاز نیست که کسی عنوان پانزی رو به مجموعهای اطلاق کنه تا به این عنوان صداش بزنیم