5 خودروی ژاپنی که بهتر است نخرید
به گزارش رسانه مدیاتی، خودروهای ژاپنی به دلیل قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن، شهرت شایستهای کسب کردهاند. به عنوان مثال، طبق گزارش Car & Driver، تویوتا RAV4 2023 چهارمین خودروی پرفروش سال 2023 تاکنون است. این خودرو از کلاسیکهای آمریکایی مانند وانتهای شماره یک سری F فورد، شوی سیلورادو و پیکاپ دوج رم عقبتر است که همگی نشاندهنده عشق آمریکاییها به وانتها هستند.
در مورد خودروهای سدان، تویوتا کمری تنها پس از تسلا مدل Y در فهرست پرفروشترین خودروها قرار دارد. تویوتا تاکوما و کرولا و چندین مدل نیسان و هوندا نیز در این فهرست قرار گرفتند. اما هر ماشین ژاپنی خوب نیست. در واقع، سازندگان ژاپنی، از جمله هوندا و تویوتا، در طول دههها با مشکلاتی روبرو بودهاند. اگر به دنبال یک خودروی کلاسیک ژاپنی هستید که ارزش خود را حفظ میکند و در عین حال عملکرد، راحتی و سبکی را ارائه میدهد، ممکن است بخواهید از خرید مدلهایی که در ادامه معرفی میکنیم، اجتناب کنید.
Mazda RX-8
نسل اول مزدا RX-8 از سال 2004 تا 2008 فروخته شد. این خودرو دارای یک موتور 4 سیلندر بود که با 212 اسب بخار در هیچ مسابقهای برنده نمیشد. اما بدتر از آن، در بین 19 مدل مزدا ارزیابی شده توسط MadzaProblems.com، از نظر قابلیت اطمینان در رتبه یازدهم قرار دارد. این سایت شکایاتی را درباره خرابی، تکانهای فرمان، مصرف بیش از حد روغن و فراخوانهای متعدد در طول سالها نشان میدهد.
Mitsubishi Eclipse
میتسوبیشی اکلیپس یک خودروی کوچک اسپرت با مسافت پیموده شده عالی و هندلینگ مناسب است. طبق گفته Kelley Blue Book، اگر امروز یکی از مدلهای قدیمیتر را میخرید، میتوانید آن را با قیمتی در حدود 3000 دلار بخرید. اما طبق گفته MitsubishiEclipseMA.com، به نظر میرسد مدلهایی که بین سالهای 1999 و 2003 و دوباره در سال 2007 ساخته شدهاند، با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند.
رینگها و چرخها به راحتی آسیب میبینند یا در طول سالها دچار فرسودگی میشوند، که میتواند این خودرو را قبل از زمان قابل انتظار فرسوده نشان دهد. لاستیکها نیز سریعتر از برخی مدلهای دیگر خودرو فرسوده میشوند. ساخت فضای داخلی معمولا ارزان تمام میشود، به این معنی که قطعات ممکن است به راحتی شکسته شوند. همچنین رانندگان به ویژه در مدل 1999 مشکلی را با گیربکس اتوماتیک، power train و فرمان گزارش کردند.
بیشتر بخوانید: خودروهای برقی فراری غرش خواهند کرد
Honda CRX Del Sol
هوندا امروزه یک برند ژاپنی قابل اعتماد باقی مانده است و سدانهای هوندا سیویک و هوندا آکورد در لیست خودروهای پرفروش سال 2023 در Car & Driver قرار میگیرند. با این حال، هوندا CRX دل سول که برای جایگزینی هوندا CR-X محبوب در سال 1992 طراحی شده بود، با توجه به گزارش HotCars.com، بسیار ناامید کننده بود. سقف چکه میکرد، کابین پر سر و صدا بود و روتورهای ترمز جلو تمایل به تاب برداشتن داشتند.
اسپورتترین مدلی که امروز در خط تولید هوندا پیدا میکنید، نسخه دودر سیویک Si است و با توجه به اینکه هونداها تمایل دارند ارزش خود را حفظ کنند، نسخههای قدیمی استفاده شده حدود 20000 دلار قیمت دارند.
Toyota Paseo
در حالی که سایر تویوتاها، مانند کمری، تاکوما، راو4 و حتی پریوس نامهای شناختهشدهای هستند، پاسئو در دهه 1990 به ندرت شنیده شده است.
این خودروی ساب کامپکت که از سال 1991 تا 1997 تولید شد، علیرغم اینکه بر روی قاب کرولا ساخته شده بود، میتوانست توجه بازار یا عشق بیشتری را از طرفداران تویوتا به خود جلب کند. این خودرو در مدلی قابل بحث و معمولی عرضه شد.
جالب است که این خودرو مانند بقیه خودروهای این لیست دچار مشکلات مکانیکی نیست، فقط نتوانست قلب رانندگان دهه 90 را تسخیر کند، بنابراین تویوتا ساخت آن را به سرعت متوقف کرد.
Suzuki Samurai and Suzuki X-90
دهه 90 دهه سختی برای خودروسازان ژاپنی بود. سوزوکی شاسی بلند سوزوکی سامورایی را با خطوط جعبهای که یادآور جیپ رانگلر است، روانه بازار کرد. اما طبق گزارش SlashGear.com، این خودرو توسط Consumer Reports رتبه ایمنی «غیر قابل قبول» را دریافت کرد.
به همین ترتیب، جانشین سوزوکی X-90 نیز مشکل مشابهی در واژگونی داشت. با این حال، برخلاف سامورایی که سبک جذابی داشت، X-90 دو سرنشینه طراحی عجیبی داشت. سوزوکی کنجکاو بود که بداند آیا این یک خودروی کوپه، یک خودروی اسپرت یا نیمه جلوی یک پیکاپ است. این خودرو تنها 90 اسب بخار قدرت داشت و در نهایت به همراه سامورایی به عنوان یکی از بدترین خودروهای ژاپنی که تا کنون ساخته شده بود، به فراموشی سپرده شد.
البته اگر بخوایم هم نمیتونیم بگیریم ظاهرا یک لحظه یادتون رفته ما ایران زندگی میکنیم نه سوییس! اولا اقتصاد مملکت یه جوری فلج و داغونه که توانایی چنین خریدی نداریم دوما انحصار ایران خودرو اصلا اجازه نمیده این ماشین ها رو با قیمت واقعیش بگیریم تا بتونه ماشین های غیر استانداردشو به مردم قالب کنه
درود ما همه اینها رو اگر بتونیم می خریم فقط آشغالهای ایرانی وچینی رو اگر بتونیم نمی خریم که اونم نمی تونیم ، بدرود
توانایی خرید زباله های داخلی رو نداریم، ژاپن کبیر که بماند یادگار….
درود..
واقعن من نفهمیدم این مطلب به درد کی میخوره
چند تا ماشین ده نود رو معرفی کردی که اینارو نخرید
اخه کی .. کجا..
این ماشین های ژاپنی دیگه تو خود ژاپن پیدا نمیشه بعد مردم ایران موندن که بین ماشین های ژاپنی 20 30 سال پیش کدومش رو بخرن؟!
اسباب بازی اینارم نمیشه اینجا پیدا کرد!
واقعا مطلب بدرد نخوری بود حداقل به بدرد ما که تو ایران زندگی میکنیم نمیخوره نمیدونم مخاطب این مطلب کی میونه باشه