رسانه مدیاتی – در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیهها به در خانه ماندن، سفر کردن رونق ندارد. در این شرایط قیمت خودرو نیز ثبات ندارند و بازار دچار رکود شده است.
کاهش شدید قیمت خودرو
در گذشته بازار خودرو برای ایجاد تحول به نرخ ارز بستگی داشت اما در حال حاضر برخی عوامل باعث ایجاد آرامش به این بازار شده است. اولین مورد آن پیروزی بایدن در انتخابات است که بازارها را به آینده بهتر امیدوار کرده است. دومین مورد نیز ثبات در نرخ ارز بهویژه دلار است که روی روند همه بازارها تاثیر مثبتی داشته است. سومین مورد نیز قول خودروسازان به منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید و عرضه بیشتر خودرو به بازار است. در نهایت احتمال آزاد شدن واردات خودروهای خارجی و دست دوم نیز آرامش را به بازار آورده است.
علاوه بر این موارد کاهش شدید مسافرتها در جریان پاندمی کرونا نیز باعث شده است تا بازار خودرو رونق سابق را نداشته باشد. خریدارها و فروشندگان در این بازارها نمیتوانند با اطمینان درباره آینده بگویند. به همین منظور نیز تعیین قیمت روی انواع خودروها کار سختی است. چیزی که فعلا مشخص است کاهش قیمت خودرو در رکود بازار است که شیب نزولی آن نیز ادامه خواهد داشت. مگر در شرایطی که تحول خاصی رخ دهد.
در حال حاضر بسیاری از مالکین خودرو میخواهند خودروی خود را در این بازار راکد به پول تبدیل کنند. خریداران نیز به دنبال تبدیل ریال خود به کالا هستند تا سرمایه آنها در این شرایط اقتصادی با شدت بیشتری افت نکند. در شرایطی که پر از ابهام است وزارت صمت و خودروسازان سکوت کردند و بازار را به حال خود رها کردند. تا خریداران و فروشندگان خود قیمت تعیین کنند.
میتوان گفت که بازار ارز پس از نوسانی شدن وضعیت اقتصادی کشور به قطبنمای سایر بازارها مانند خودرو شده است. به صورتی که فعالان سایر بازارها مانند خودرو، قبل از شروع معاملات خود، ابتدا به تابلوهای صرافیها توجه میکردند تا قیمتها را طبق نوسانات ارز تنظیم کنند. اما همان طور که اشاره شد در شرایطی که نرخ ارز در بازار پیشروی کمی داشته است مشاهده میشود که قیمت خودرو روند کاهش دارد.
وزارت صمت نیز با آماده کردن بستهای به منظور جهش تولید خودرو، اعلام کرده است که تولید در سال جاری ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه این بسته قرار است از طرف شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بررسی شود اما اعلام این خبر میتواند تاثیر مثبتی بر روند قیمت بازار داشته باشد. در این میان کارشناس دیگز معتقد است که طبق روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذینفعان در برابر کاهش نرخهای کارخانهای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه دور از ذهن نیست.