رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد سامسونگ الکترونیکس اعلام کرد فروش به روسیه را به دلیل تحویلات ژئوپلیتیکی جاری معلق کرده است.
توقف فروش سامسونگ در روسیه
سامسونگ الکترونیکس در بیانیه ای اعلام کرد ما فعالانه وضعیت جاری را برای مشخص کردن گام بعدی رصد می کنیم. طبق اطلاعات شرکت کانترپوینت، این شرکت با سهم ۳۰ درصدی از بازار تلفن همراه روسیه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، فروشنده شماره یک در این کشور است و پس از سامسونگ، شیائومی با ۲۳ درصد و اپل با ۱۳ درصد سهم قرار دارند.
برندهایی مانند اپل، نایکی و ایکیا (IKEA) فروش در روسیه را متوقف کرده یا کسب و کار در این کشور را همزمان با اعمال شدیدترین تحریمهای غربی علیه مسکو و انتقاد بین المللی از حمله روسیه به اوکراین، معلق کرده اند. تغییرات در مسیرهای حمل کالا هم عامل تاثیرگذار دیگری بوده است.
شرکتهای چینی که طبق آمار کانترپوینت، ۴۴ درصد از بازار گوشی روسیه در سال ۲۰۲۱ را در اختیار داشتند، تاکنون درباره فعالیتهایشان در روسیه سکوت اختیار کرده اند زیرا پکن تاکنون از انتقاد از مسکو برای حمله نظامی به اوکراین خودداری کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، سامسونگ همچنین شش میلیون دلار شامل یک میلیون دلار محصولات الکترونیکی مصرفی و همچنین کمکهای داوطلبانه از سوی کارمندانش را برای حمایت از تلاشهای بشردوستانه در این منطقه شامل کمک به پناهندگان اهدا می کند.
این در حالی است که رگولاتور ارتباطات روسیه (روس کومنادزور) اعلام کرد ۲۶ مورد تبعیض علیه رسانه های روسی از سوی فیس بوک از اکتبر سال ۲۰۲۰ وجود داشته که شامل محدود شدن کانالهای دولتی مانند آر تی و خبرگزاری ریا در روزهای اخیر بوده است.
خبرگزاری تاس روز جمعه اعلام کرد روسیه دسترسی به توییتر را محدود کرده است. اینترفکس پیشتر اعلام کرده بود این سرویس مسدود شده است. اما توییتر در این باره اظهارنظر نکرد.
نیک کلگ، مدیر امور جهانی شرکت مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد این شرکت به تلاش برای احیای خدماتش ادامه می دهد. وی در بیانیه ای در توییتر اعلام کرد بزودی میلیونها شهروند روسی از دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان و ارتباطات با دوستان و خانواده شان محروم شده و صدایشان خاموش می شود.
مِتا در بلاگی اعلام کرد به تلاش برای قابل دسترس نگه داشتن خدماتش تا حد ممکن ادامه می دهد اما این شرکت تبلیغات برای کاربران در روسیه را متوقف کرده و نمایش تبلیغات در سراسر جهان را برای تبلیغات کنندگان روسی به دلیل مشکلات فعالیت در روسیه در مقطع فعلی، ممنوع کرده است. شرکت های فناوری نظیر گوگل هم تبلیغات در روسیه را در پی افزایش درخواستهای سانسور، متوقف کرده اند.
مسکو هفته گذشته اعلام کرده بود دسترسی به فیس بوک را به صورت جزئی محدود می کند. فیس بوک علت این اقدام را امتناع از قبول درخواست دولت روسیه برای متوقف کردن راستی آزمایی منابع رسانه ای دولتی روسیه عنوان کرد.