جک E10X 2024، خودروی برقی کوچک و ایدهآل شهری
JAC E10X بسیار کوچک است و تقریباً هیچ چیز اضافی ندارد. احتمال دارند که با بررسی اعداد و ارقام خودروی جک E10X 2024، این خودرو به نظر شما کسل کننده و بدردنخور باشد. اما فقط با پنج دقیقه پشت فرمان بودن کاملا به هدف ساخت آن پی خواهید برد. ماشین E10X 2024 JAC امکان ندارد که به بازار آمریکای شمالی برسد، اما برای چند روزی در ماه اکتبر، برای تست و بررسی، در این منطقه حضور پیدا کرده است. در ادامه همراه رسانه مدیاتی باشید.
جک E10X 2024، کوچک، مکعبی، متناسب
با چهرهای شبیه به یک سگ بولداگ و رنگ زرد نئونی، ما ماشین JAC E10X را به عنوان یکی از اسباببازیهایمان در سفر برای بررسی میزان تأثیر تولیدکنندگان خودروهای چینی انتخاب کردیم. این موضوع نشانگر چیزیست که هنوز در ایالات متحده وجود ندارد، اما به آن نیاز فوری داریم: یک خودرو برقی کوچک و در دسترس. با قیمتی حدود 24000 دلار (در مکزیک)، نمیتوان چیزی ارزانتر از آن در این منطقه پیدا کرد.
جک E10X توسط JAC Motors، یک تولیدکننده خودرو چینی در Hefei چین ساخته شده است. JAC چند سال است که در مکزیک نیز سکونت دارد و اتومبیلهایش در اینجا ساخته میشوند، نه چین، تا به کاهش هزینههای خود کمک کند. بر اساس JAC Yueyue این ماشین دارای موتور 31.4 کیلووات ساعتی است که اعداد بیشینه 60 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو ارسال میکند. مصافت رانندگی این ماشین پس از هربار شارژ حدود 320 کیلومتر است.
داخل آن شامل امکانات ابتداییست. صندلیهایی با روکش چرم معمولی، دو صفحهنمایش دیجیتال که یکی کلاستر راننده و دیگری یک نمایشگر بزرگ در کنار کلاستر است و چندین دکمه روی فرمان برای کنترل پخش خودرو، تلفن و کروزکنترل. دکمه صدا وجود ندارد که آزاردهنده است، اما نسبت به برخی از خودروهای لوکس قابل چشم پوشی است، چون میتوانید به راحتی این صرفهجویی را در همه جای E10X ببینید و احساس کنید. با این وجود، یا شاید به همین خاطر، طرح داخلی این خودرو فقط شامل نیاز های حداقلی است. این خودرو به معنای واقعی، صرفا یک خودرو است. یک فرمان، دو پدال، چند درگاه USB، و حتی شیشههای برقی. البته تکسچر داخلی مانند توپ گلف است. همچنین کمی از رنگ بدنه در کنسول وسط و تودوزی صندلیها به کار رفته است.
راحتی صندلیهای عقب خودرو برای قد من که حدود 160 سانتیمتر است، بد نیست. صندوق عقب به طور متعجبکنندهای عمیق است اما شما را مجبور میکند تا وسیلههایتان را به صورت عمودی بچینید. با دو بزرگسال در داخل خودرو و ردیف پشتی صندلیها که تا شده است، هنوز هم فضای زیادی برای استفاده وجود دارد.
خودروی JAC E10X، کوچک اما قدرتمند
اگر دقت کرده باشید، خودروها اخیراً خیلی بزرگ شدهاند. با ارتفاع خیلی زیاد که بالا رفتن از بعضی از آنها سخت است، برای پارک کردن آنها ممکن است با مشکل مواجه شود، برای دیدن اطراف خودرو ممکن است با چالش روبرو شوید و پر از تجهیزات و قطعات فلزی هستند. برای تمام مواردی که گفتیم، به نظر میرسد خودرو جک E10X، بهترین گزینه است. (البته تمام اینها با در نظر گرفتن این موضوع است که قد شما حدود 160 سانتی متر باشد، چون یکی از همکاران ما با قد حدودی 182 سانتی متر، مجبور بود برای اینکه بتواند در خودرو بنشیند، پاهای خود را کمی جمع کند که وضعیت مطلوب و راحتی نبود)
60 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور در یک خودروی ICE مدرن تعریفی بدون احساس است. اما در یک EV نسبتاً سبک که میتواند در هر جایی به کمک شما بیاید و فرمانپذیری خوبی نیز دارد، حرفی برای گفتن محسوب میشود. این ماشین مثل یک خودروی کارتینگ است که به آن بدنه و سقف اضافه شده است. شهر مکزیک که این خودرو در آن مورد تست قرار گرفته است، همیشه پر از ترافیکهای خستهکننده است، اما سریع و کوچک بودن E10X باعث میشود ترافیک تبدیل به یک بازی شود. دیگر هیچ جای پارکی کوچک نیست و هیچ خیابانی تنگ نیست و انگار با این خودرو قرار است در خیابانها بازی کنید.
البته مشکلاتی هم وجود دارند. کیفیت رانندگی به طور قابل توجهی وحشتناک است، حتی تاثیر کوچکترین نقصهای جادهای را میتوان به طور مستقیم درون اتاق خودرو حس کرد. سیستم ترمز regenerative یا احیا کننده در این خودرو وجود دارد، اما به نظر ناپایدار است: در هر زمانی بسته به سوئیچ احیا کننده و میزان اصطکاک، ترمزها میتوانند سخت یا نرم باشند اما این موضوع ناخوشایند بود. در مکزیکوسیتی، سرعت خودروها به ندرت بیشتر از 60 کیلومتر بر ساعت میشود. اما اگر با این خودرو به اتوبانها بروید، تا 110 کیلومتر بر ساعت نیز، سرعت آن افزایش پیدا خواهد کرد.
این خودرو در سال گذشته تستهای تصادف Latin NCAP هیچ ستارهای دریافت نکرد، بنابراین موقع رانندگی با این خودرو باید بسیار هوشیار باشید.
یک خودرو برقی کوچک در یک محیط شهری، ایدهای واقعاً سرگرمکننده و جذاب است، اما این خودرو نیز با همان مشکلی مواجه است که مینی کوپر الکتریک نیز از آن رنج میبرد: کجا باید آنها را شارژ کنید؟ اطراف هتلی که در آن اقامت داشتیم ایستگاه شارژر EV نداشت، بنابراین مجبور بودیم E10X را در شارژرهای عمومی مراکز خرید یا در پارک Chapultepec شارژ کنیم. این موضوع اصلا خوشایند نیست.
با این حال، این خودرو در جای درستی قرار گرفته است. در طول استفاده از جک E10X 2024، به این فکر کردیم که چرا مردم مکزیک نباید از ماشینهای کوچکتر و مقرون بهصرفهتر استفاده کنند. Chevy Bolt، Nissan Leaf، و کیا Niro EV شروعهای خوبی هستند، اما نیاز به مدلهای بیشتر با قیمتهای مقرون بهصرفهتر وجود دارد.
نظر شما در مورد جک E10X 2024 چیست؟ با اینکه JAC شرکت مکزیکی نیست، اما خودروهایی را ساخته است که واقعا مورد پسند خریداران مکزیکی هستند. برای اثبات این موضوع میتوانیم اشاره کنیم که در طول سفرمان به افرادی برخوردیم که سوار بر همین مدل خودرو بودند. در ادامه میتوانید تصاویر بیشتری از این خودرو را مشاهده کنید.