اپل ویژن پرو برنده جنگ هدست ها بدون حضور در CES
به گزارش رسانه مدیاتی، اپل در CES حضور پیدا نکرد، اما حضورش به شدت احساس شد. دوشنبه هفته گذشته، در آستانه آغاز اولین کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه CES 2024، بیانیهای جدید بهطور ناگهانی روی وبسایت رسمی اپل قرار گرفت: ویژن پرو قرار است 2 فوریه (13 بهمن) روانه بازار آمریکا شود.
اپل سال گذشته، هنگام رونمایی ویژن پرو گفته بود که هدست واقعیت ترکیبیاش «اوایل سال 2024» در دسترس قرار میگیرد. بنابراین رقبای اپل از قبل آماده بودند تا با استفاده از فرصتی که CES فراهم میکند، رقبای ویژن پرو را بهنمایش بگذارند و از جدیدترین ایدههایشان در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پرده بردارند.
اپل در CES حضور پیدا نکرد، اما حضورش به شدت احساس شد.
به روایت ورج، آنچه که از شرکتهای رقیب اپل انتظار میرفت، در نهایت رنگ حقیقت به خود نگرفت. بسیاری از شرکتها محصولات جدیدی در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نمایش دادند و اکثر هدستهای جدید دارای قابلیتهایی نسبتا مشابه ویژن پرو بودند، نظیر ارائه مانیتور مجازی برای کار با کامپیوتر یا استفاده به جای تلویزیون.
با همه اینها، هیچ یک از محصولات رونماییشده در CES، به اندازه ویژن پرو کامل نبودند و هیچ یک از آنها به اینزودیها روانه بازار نمیشوند. تمامی محصولات معرفیشده، در سایه ویژن پرو قرار گرفتند و تقریبا همه رسانهها یکایک آنها را با هدست واقعیت مجازی اپل مقایسه کردند.
آنچه درباره اتفاقات CES گفته شد به معنی جذاب نبودن محصولات جدید این نمایشگاه نیست:
- برند Xreal عینک هوشمندی با نام Air 2 Ultra رونمایی کرد که به شما امکان میدهد اپلیکیشنهای واقعیت افزوده را اجرا کنید و از عینک به عنوان نمایشگری برای کامپیوتر یا گوشی بهره بگیرید. قیمت عینک واقعیت مجازی موردبحث 699 دلار است، بسیار کمتر از قیمت 3,499 دلاری ویژن پرو.
- TCL نسخهی جدیدتر و سبکتر عینک واقعیت افزوده RayNeo X2 را نمایش داد که قرار نیست تا فصل سوم 2024 روانه بازار شود.
- ایسوس عینک AirVision M1 را بهعنوان یکی از سورپرایزهای بزرگ CES رونمایی کرد؛ اما نگفت که این عینک چقدر قیمت دارد.
- سونی که سال گذشته هدست پلی استیشن VR2 را عرضه کرد، با رونمایی هدست واقعیت ترکیبی جدیدی، تولیدکنندگان محتواهای سهبعدی را هدف قرار داد؛ اما نه نام محصول را اعلام کرد و نه قیمت نهایی را.
- نتفلیکس ویدیویی با محوریت سریال مورد انتظار Three Body Problem منتشر کرد که روی هدست واقعیت مجازی تمرکز داشت.
- حتی سامسونگ مانیتوری سهبعدی معرفی کرد که به شما امکان میدهد بازیهای واقعیت مجازی را تجربه کنید.
کوالکام هم از قافله عقب نماند و در CES 2024 تراشه واقعیت مجازی جدیدی معرفی کرد. این تراشه که Snapdragon XR2 Plus Gen 2 نام دارد، مخصوص هدستهای واقعیت ترکیبی است و محصول جدید و مرموز سونی اولین هدستی است که از آن استفاده میکند.
انتظار میرود Snapdragon XR2 Plus Gen 2 در هدست واقعیت ترکیبی سامسونگ و گوگل نیز استفاده شود (این هدست در CES حضور نداشت، اما احتمالا قبل از پایان 2024 عرضه خواهد شد).
محصولات شبیه ویژن پرو همینحالا در حال توسعه هستند، اما حقیقتی مهم درباره همه آنها وجود دارد. برند Xreal اعلام کرد که با کوالکام وارد همکاری شده است تا روی پروژه واقعیت مجازی کار کند. ازطرفی دیگر کوالکام گفت که با همکاری Goertek، یک هدست مرجع تولید کرده است که به ازای هر چشم وضوح 4K ارائه میدهد.
بدین ترتیب محصولاتی با استایل ویژن پرو از همین حالا در حال ساخت هستند، اما یک حقیقت مهم درباره آنها وجود دارد: هیچ یک اکنون آماده عرضه به بازار نیستند. ازطرفی اپل -حداقل فعلا- بهخوبی میداند که در چه مسیری قدم بردارد.
بیشتر بخوانید: معنی بروزرسانی های Rapid Security Response در دستگاه های اپل چیست؟
کارشناسانی که با ویژن پرو کار کردهاند، میگویند هدست واقعیت ترکیبی اپل در زمینه ارائه تجربه واقعیت ترکیبی و قابلیت Passthrough عملکرد چشمگیر دارد. اپل کیت توسعه نرمافزار قدرتمندی ساخته است تا توسعهدهندگان، بازیها و اپلیکیشنهای هیجانانگیزی برای ویژن پرو بسازند. تولیدکننده آیفون و مک بوک، حالا محصولی دارد که پر از قابلیتهای پیشرفته و هیجانانگیز است و تا چند هفته دیگر در دسترس مشتریان قرار میگیرد.
رویکرد اپل در قبال ویژن پرو تا حد زیادی قابل انتظار بود. باارزشترین برند دنیا با ویژن پرو بالاترین سطح بازار را هدف گرفته و دستگاهی تولید کرده است که خرید آن برای هر کسی منطقی به نظر نمیرسد.
ویژن پرو برای افزایش جذابیت بصری به نمایشگر خارجی مجهز است.
ویژن پرو به دو نمایشگر 4K در بخش داخلی مجهز است، نمایشگر خارجی برای افزایش جذابیت بصری دستگاه دارد و از پردازنده M2 و تعداد زیادی دوربین و حسگر استفاده میکند تا بتواند حرکات دست کاربر را با دقت مثالزدنی پایش کند. همه این مشخصات در داخل دستگاهی قرار گرفتهاند که ظاهر جذابی دارد.
چرا شرکتهای حاضر در CES، محصولی برای رقابت مستقیم با ویژن پرو معرفی نکردند؟
مشخص نیست که چرا شرکتهای حاضر در CES تلاش نکردند محصولی برای رقابت مستقیم با اپل بسازند، با اینحال میتوان یکسری فرضیه مطرح کرد.
فرضیهی اول این است که شرکتها از رویارویی با برندی به بزرگی اپل واهمه دارند. تا زمانی که میتوانیم ایدههای جدید وارد بازار کنیم و محصولات را با قیمت منطقی در دسترس تعداد بیشتری از مردم قرار دهیم، چرا برای هدف گرفتن بالاترین سطح بازار و رقابت با یکی از بزرگترین شرکتهای دنیا تلاش کنیم؟ بدون شک شماری از شرکتهایی که محصول واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در CES رونمایی کردند، زمان و بودجه کافی برای ساخت محصولی در حد و اندازه ویژن پرو ندارند.
بهعلاوه، ممکن است که شرکتها با بررسی تحولات سالهای اخیر حوزه واقعیت ترکیبی، در نهایت به این نتیجه رسیده باشند که سرمایهگذاری سنگین روی این بازار چندان عاقلانه نیست. متا در سال 2022 هدست کوئست پرو را با قیمت 1,499 دلار عرضه کرد اما مجبور شد تنها چند ماه بعد، قیمت محصول را بهشدت کاهش دهد. کوئست 3 که اخیرا عرضه شده، هدست بسیار خوبی است، اما با هیچ متر و معیاری نمیتوانیم آن را همسطح ویژن پرو بدانیم.
اپل با ویژن پرو، یک ضربالمثل معروف انگلیسی را سرلوحه کارش کرده: Go Big or Go Home.
آینده محصولات سری کوئست پرو مبهم به نظر میرسد. ورج سال گذشته در گزارشی اختصاصی گفت، متا تصمیم گرفته است تولید نسل دوم کوئست پرو را لغو کند؛ اما چند ماه بعد گفته شد که ممکن است متا در همکاری با الجی، مدل جدید را بسازد.
در همین حین، مایکروسافت توسعه هدست واقعیت ترکیبی هولولنز 3 را که میتوانست رقیب مستقیم ویژن پرو باشد، لغو کرد. غول ردموندی که دومین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ ارزش بازار محسوب میشود، به پشتیبانی از پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز نیز پایان داده است.
اپل برای موفقیت در بازار هدستهای واقعیت ترکیبی، مسیری بسیار دشوار دارد. ویژن پرو هدستی گرانقیمت است و وقتی روی صورت قرار میگیرد، ظاهر بسیار عجیبی دارد، آن هم در شرایطی که اپل بهشدت تلاش کرده است ویژن پرو را محصولی امروزی و جذاب جلوه دهد.
فعلا مشخص نیست که ویژن پرو در بلندمدت میتواند تفاوتهای معنادار در بازار هدستهای واقعیت ترکیبی ایجاد کند یا نه. آیا روزی فرا میرسد که پرداخت 3,499 دلار برای هدستی با شارژدهی 2.5 ساعته منطقی باشد؟ جواب قطعی را نمیدانیم، اما برایمان واضح است که اپل در بازار هدستهای واقعیت ترکیبی یک ضربالمثل معروف انگلیسی را سرلوحهی کارش کرده: Go Big or Go Home.