رسانه مدیاتی – گزارشها نشان میدهد که فیس بوک قصد دارد به منظور جذب اینفلوئنسرهای بیشتر به سرویسهای خود مانند اینستاگرام، تا سال ۲۰۲۳ از قابلیتهای پولی تولیدکنندگان محتوا سهمی دریافت نکند.
عدم سهم خواهی فیس بوک از قابلیتهای پولی تا سال 2023
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک اعلام کرد این کمپانی رسانه اجتماعی قبل از اینکه بخواهد از درآمد تولیدکنندگان محتوا سهمی از انتشار کار یا تبلیغ مراسم در پلتفرمهای خود دریافت کند، حداقل تا سال ۲۰۲۳ دست نگه میدارد.
در این راستا مارک زاکبرگ با انتشار پستی در فیس بوک اعلام کرد: «این کمپانی برای این که به تولیدکنندگان محتوا کمک کند از فعالیت در پلتفرمهای خود درآمد کسب کنند، از درآمد به دست آمده از مراسمهای آنلاین پولی، اشتراک هواداران، بج ها و محصول خبری مستقل جدید فیس بوک تا سال ۲۰۲۳ سهمی نخواهد گرفت. مدتی قبل نیز زاکربرگ قول داده بود تا اواخر امسال از درآمد تولیدکنندگان محتوا سهمی دریافت نکند.»
او علاوه بر اینکه اپل را که کنفرانس سالانه طراحان را از روز دوشنبه شروع کرد، هدف قرار داد و با اشاره به کمیسیونی که اپل از فروش محصولات اپلیکیشن از طریق فروشگاه برنامه اپ استور دریافت می کند، گفت: «زمانی که فیس بوک بخواهد سهمی از درآمد تولیدکنندگان محتوا دریافت کند، کمتر از ۳۰ درصدی خواهد بود که اپل و سایر شرکتها می گیرند.»
زاکربرگ گفت: «فیس بوک رابط کاربری پرداخت جدیدی راه اندازی می کند تا تولیدکنندگان محتوا ببینند چطور کمیسیونها و مالیاتهای شرکتهای مختلف روی درآمد آنها تاثیر می گذارد.»
طبق گزارشهایی که شبکه سی ان بی سی منتشر کرده است گفتههای اخیر زاکربرگ جدیدترین کنایه در اختلاف قدیمی میان فیس بوک و اپل است که اوایل بهار با معرفی یک به روزرسانی حریم خصوصی از سوی اپل به اوج خود رسید.
این به روزرسانی با دشوار کردن طراحی تبلیغات سفارشی و دنبال کردن سلایق کاربران، به کسب و کار تبلیغات فیس بوک آسیب می زند. در مجموع فیس بوک و سایر سازندگان اپلیکیشن از کنترل شدید اپل روی فروشگاه اپ استور گلایه کرده اند. اپل هم از شرکتهایی انتقاد کرده است که مدل کسب و کارشان مبتنی بر ردگیری فعالیت کاربر به منظور فروش تبلیغات مرتبط است.
بیشتر بخوانید: «تولیدکنندگان محتوا میتوانند از ویدیوهای کوتاه در فیس بوک درآمد کسب کنند»