رسانه مدیاتی _ گزارش هایی که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد شرکت اپل به دنبال سقوط ۱۵ درصدی ارزش لیر ترکیه، فروش محصولات خود از وبسایت رسمی اپل در ترکیه را به منظور اصلاح قیمتها متوقف کرد.
توقف فروش محصولات اپل در ترکیه
طبق گزارش های اخیر شرکت بزرگ اپل فروش محصولات خود از طریق فروشگاه رسمی آنلاین اپل در ترکیه را متوقف و اعلام کرده قیمتها بهخاطر کاهش شدید ارزش ارز ترکیه باید تغییر کنند.
طبق گزارش وبسایت ترکی این شرکت به مصرفکنندگان اجازه اضافه کردن محصولات به سبد خرید را نمیدهد و روی تمام محصولات این وبسایت عبارت «موقتاً در دسترس نیست» درج شدهاست.
انتظار میرود شرکت اپل قیمت محصولات خود را برای جبران کاهش ارزش آنها به خاطر سقوط لیر ترکیه بالا ببرد. ارزش لیر در روز سهشنبه به پایینترین رقم یعنی 13٫5 دربرابر دلار رسید.
با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات اپل در ترکیه مشمول چندین مالیات و هزینههای مختلف میشود، بسیار بالاتر از قیمت آنها در آمریکا است. اما با سقوط 15 درصدی ارزش لیر، این شرایط تغییر کرده که باعث شد اپل فروش خود را تا اصلاح قیمتها متوقف کند.
ارز ترکیه بخش کوچکی از سقوط ارزش خود را در روز چهارشنبه جبران کرد و به 12٫6 در برابر دلار رسید. ارزش لیر 40 درصد از ابتدای سال جاری میلادی کاهشیافته که 19 درصد آن طی 10 روز گذشته اتفاق افتادهاست.
این در حالی است که یتالیا جریمه ۶۸.۷ میلیون یورویی را برای آمازون و ۱۳۴.۵ میلیون یورویی را برای اپل اعمال کرده و به این شرکتها دستور داده تا به محدودیتها برای دسترسی خردهفروشان ثالث به محصولات تولیدی اپل و هدفون بیتس به شیوهای بدون تبعیض پایان دهند.ا
پل در واکنش هر گونه تخلفی را رد کرد و گفت که قصد دارد علیه این جریمه درخواست تجدید نظر کند. آمازون هنوز واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده است.
علاوه بر این موارد کارمندان اپل از ۲۴ اوت خواستار تغییرات در شرایط محیط کار در این شرکت بوده اند. کارمندان حتی یک وب سایت و صفحه توییتری با نام “اپل تو” (Apple Too) راه اندازی کرده اند که در آن روایتهای مربوط به آزار و تبعیض در محیط کار را منتشر کرده اند.
کارمندان اپل همچنین معترض بودند که نمی توانند از طریق واحدهای داخلی مانند منابع انسانی درباره شرایطی که دارند شکایت کنند. اما به نظر می رسد یادداشت روز شنبه به این نگرانیها پاسخ داده است.
در این یادداشت که توسط شبکه ان بی س مشاهده شده، آمده است: سیاستهای ما کارمندان را برای صحبت آزاد درباره دستمزد، ساعت یا شرایط کارشان محدود نمی کند. ما کارمندان را تشویق می کنیم نگرانیهای خود را به شکلی که راحت هستند به صورت داخلی یا بیرونی مطرح کنند.
بر اساس گزارش هیل، اپل با چندین شکایت از سوی کارمندان سابقش روبروست. جانکی پاریش، کارمند و مدیر محصول سابق اپل که کمک کرد جنبش”اپل تو” آغاز شود، شکایتی را علیه اپل در سازمان هیات روابط کارگری ملی آمریکا مطرح و مدعی شد به دلیل فعالیتهایی که در ترویج شرایط بهتر محیط کار به خصوص برای کارمندان فروش داشته، اخراج شده است.