ارزان ترین خودرو ایرانی 400 میلیون تومان قیمت دارد
به گزارش رسانه مدیاتی، از سال 1398 تاکنون، شاهد روند نزولی قدرت خرید مصرفکنندگان ایرانی در تمامی بخشها ازجمله بازار خودرو بودهایم. این روند در سال 1402 به شرایط وخیم خود ادامه داد تا قدرت خرید مصرفکننده ایرانی، بیش از گذشته تخریب شود. این روزها برای خرید ارزانترین خودرو ایرانی از بازار آزاد، به بیش از 400 میلیون تومان وجه نقد نیاز دارید. حال آنکه با همین مبلغ در کمتر از چهار الی پنج سال پیش میتوانستید یک خودرو وارداتی نیمهلوکس خریداری کنید!
خرید ارزانترین خودرو ایرانی صفرکیلومتر به رؤیا تبدیل شده است.
تنها وضعیت بازار خودروهای صفر کیلومتر در ایران آشفته نیست، بلکه این آشفتگی در بازار خودروهای دستدوم نیز ادامه دارد. به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، تقاضای مصرفکنندگان برای خرید خودروهای دستدوم افزایش یافته است. از آنجایی که تعداد خودروهای دستدوم موجود در بازار محدود است، افزایش تفاضا باعث افزایش قیمت این خودروها خواهد شد.
البته نباید تصور کرد که منظور نگارنده از افزایش تقاضا در پاراگراف قبلی، رونق بازار خودرو است. بازار خودرو در راکدترین حالت ممکن طی سالیان گذشته قرار دارد و حتی تبوتاب شب عید نیز نتوانست این بازار را داغ کند. رکود بازار خودرو از نوع تورمی است، یعنی در وضعیت نبود تقاضا شاهد افزایش روزافزون قیمتها هستیم. به گفته کارشناسان اقتصادی، عدم تحقق وعدههای وزارت صمت و دولت باعث وقوع رکود تورمی در بازار خودرو شده است.
بیشتر بخوانید: شرایط فروش دیگنیتی پرایم و پرستیژ اعلام شد
وعدههایی همچون واردات 100 یا 200 هزار دستگاه خودرو در سال، تولید خودرو اقتصادی و ارزانقیمت و واردات خودروهای کارکرده تنها در حد یک رؤیا باقی ماندند. حتی خودروسازان نتوانستهاند محصولات جدیدی که معرفی کردهاند را به بازار برسانند. خودروهایی همچون سایپا آریا، کادیلا، شاهین پلاس، ایکو ریرا و نسخه ایرانیزه رنو کوئید تنها در حد یک ایده باقی ماندهاند و هنوز خبری از آنها در بازار نیست!
وضعیت تولید خودروهای قبلی نیز شرایط مناسبی ندارد. خودروسازان از زمان آغاز مجدد تحریمها تاکنون موفق نشدهاند میزان تولید خود را با تقاضای بازار هماهنگ کنند. درنتیجه همواره بخشی از تقاضا بدون پاسخ باقی میماند و ناچار است برای یافتن گزینه مطلوب خود، به بازار آزاد مراجعه کند. شرایط امروزه بازار نیز به گونهای است که خرید ارزانترین خودرو ایرانی صفرکیلومتر یعنی کوییک S، به بیش از 400 میلیون تومان وجه نقد نیاز دارد. بدیهی است که با حقوق پایه 8 یا حتی 10 میلیون تومانی، فراهمآوردن 400 میلیون تومان وجه نقد کار آسانی برای مصرفکننده ایرانی نخواهد بود!
نتیجه رانت ، فساد سیستمی در تمام صنایع ایران ! و عدم کارایی حکومت در قبال مافیا …
نتیجه ۴۵ سال حکومت نابخردان بر ایران …
قبول دارم قدرت خرید مردم به شدت کم شده ولی چیزی که در واقعیت دارم می بینم ظاهرا خلاف آمارها هست و روز به روز مردم دارن ولخرجی میکنن و ماشین های جدید میخرن و هر بار ثبت نام خودرو میشه با سرعت زیادی خریداری میکنن. بنظرم مردم ایران مدیریت مالی خوبی ندارن و جزو جوامع پرمصرف و کاملا لوس و غرغرو هستند.
مسخره کردن ملتو همش قله قله می کنن
من فوق لیسانس دانشگاه دولتی و کارمند رسمی دولت فیش حقوق 15 میلیونی رو بهت میدم تو مدیریت مالی رو برام انجام بده…
اگر جزو اون 2% هستی که بر ملت 98% نظر میدن، باید هم از سیستم فاسد دفاع کنی، چون ماهی 35تومن حقوق میگیری، ماله کشی کنی!
سلام علیکم به نظر شما ۲درصد مردم ایران خوب است اگر اینطور باشد نظرت مغرضانه است. اکثر مردم وضعشان خوب است.انسان در مقابل حرفش پیش خدا باید جوابگو باشد.حرف تو اینجا دشمن شادکن است مواظب حرف زدنت باش.
جدی می فرمایید ؟
ترکیه و امارات و قطر و تایلند و کیش و اصفهان و گرجستان و … ایرانی ها از کجا می آیند و تفریح می کنند ؟